Saturday, May 8, 2010

PUNCA TERSEDU DAN CARA MENGHILANGKANNYA


HUERKK!!
HUERKK!!

TERSEDU???

heheee..
aku terfikir nak buat sal TERSEDU ni sbb aku banyak kali tersedulah..
asyik  HERKK!! kejap2 HERKK!! HERKK!!




TERSEDU NI APE ????
Ok..korang tengok gambar kat bawah ni dulu.


Merujuk kepada gambar ,
gambar ni menunjukkan DIAFRAM
dalam badan kita iaitu otot2 yang berbentuk kubah yang
terletak di dasar dada.Mostly of time,diafram ni work
efficiently...xdek masalah.


Apabila korang tarik nafas (tengok Inhalation) diafram korang
tertarik ke bawah so that dapat membantu menarik udara masuk ke dalam paru-paru.


Tyme korang menghembuskan nafas plak (tengok exhalation).diafram akan menolak udara keluar dari paru-paru2


ok sekarang..

cuba tarik dan hembus nafas jap sambil imagine camne dia kerja kat dalam badan korang..hekhekhek -----


Tetapi.....


ada masa nya..diafram korang menjadi terganggu..AND apabila benda ni terjadi..ia membuat pergerakan menarik ke bawah dalam keadaan tersentap. Kesan nya, korang telan udara ke dalam kerongkong secara mengejut..yelah..tyme tu korang konon nya nak suruh sedu tu berhenti.tapi makin jadi plak sedunye..apabila udara yang berebut2 nak masuk tu melanggar kotak korda suara korang..maka tercipta lah bunyi2 bunyian..
HERKK!!?HERKK!!HERKK!! heheheheee

PUNCA TERSEDU


Antara punca tersedu menurut kajian:
  1. Menelan terlalu banyak udara (manalah tau ternganga jek) hehe
  2. MAKAN secara LAHAP..ikut lah sunnah nabi..sekali makan kunyah sampai lebih 40 kali atau sampai lumat.Baru proses penghadaman senang berlaku dan udara keluar masuk pun tak terganggu.
  3. Berasa terlalu bimbang atau terlalu excited...kalau korang excited sampai bernafas pun dah xtentu...hehehe..relax lah.
  4. MEROKOK
  5. MENGambil ALKOHOL secara berlebihan



MACAM MANA NAK HILANGKAN SEDU ?


okeyh..camni cara nya..jangan bimbang
ape yang aku selalu amalkan dan alhamdulillah ternyata berkesan..

tarik nafas slowly..and tahan nafas dalam agak2 masa 3-10 saat..sambil selawat ke atas nabi muhammad s.a.w. ..lepas tu terus minum air suam..

ataupun gantikan air dengan satu sudu teh gula/madu.

insyaAllah..berkesan..

tapi andai kata sedu korang masih berterusan..xmau nak berhenti..adalah dinasihatkan dengan serius nya pegi jumpa DOKTOR...hehe

ada jugak sumber yang mengatakan KARBON DIOKSIDA boleh kurang kan sedu.
camne tuh ??
ambik plastik and bernafas macam biasa..jangan fikir aku nak ajar korang isap gam plak..hekhek..plastik kosong and bernafas cam biasa dalam plastik tu.Macam pelik..tp pun berkesan..aku dah cuba gak..tp aku lebih suka first step tadi. macam selamat sikit




itulah serba sedikit yang aku nak kongsi mengongsi hari ni..
semoga berjaya dan selamat mencuba (masa tersedu)
hehe

=END=



22 comments:

Cik Eka said...

salam awak..kita google pasal sedu tadi.jumpa blog awak..

eka masukkan sedikit info kat entry ni di entry eka ya..tq

http://ekahafizy.blogspot.com/2011/12/tersedu-seduaduh.html

deeya said...

Cik Eka :) orait..just do it..tenkiu sebab baca blog deeya :)

Anonymous said...

Alhamdulillah..baru bbrp minit mengaplikasi petua dlm post di atas..berjaya hilangkan sedu menggunakan teknik kedua iaitu bernafas spt biasa dlm plastik..
T.kasih banyak kpd cik/puan punya blog..tahniah atas post yg bermanfaat..Sharing Is Helping ;)
-faisal

deeya said...

sama2 faisal :)

Anonymous said...

Thanks for ur information =)

#JemahAwesome said...

Share your entry in my blog,done credit :) Takpe kan,heee

http://teenagersareawesome.blogspot.com/2012/12/tips-hilangkan-sedu.html

Firdaus Daud said...

Salam. Ada ustaz/mufti yang ulas mengenai "sunnah makan kunyah 40 kali“. Mungkin ia boleh dikatakan baik, tapi bukan semua benda baik boleh dikaitkan dengan hadis@sunnah, seperti kononnya "hadis menuntut ilmu sampai ke negeri china". Bukannya apa, supaya budaya penulenan hadis@sunnah dapat dijalankan, orang tidak ambil mudah perkara ini dan paling besar akibatnya menyebarkan sesuatu yang tidak tepat dengan mengaitkan Rasulullah, tempatnya tiada lain letaknya di neraka. Sekadar pesanan sesama umat Islam wajib berpesan sesama saudara. Anyway, thanks bebanyak for the sedu punya info.

Firdaus Daud said...

Salam. Ada ustaz/mufti yang ulas mengenai "sunnah makan kunyah 40 kali“. Mungkin ia boleh dikatakan baik, tapi bukan semua benda baik boleh dikaitkan dengan hadis@sunnah, seperti kononnya "hadis menuntut ilmu sampai ke negeri china". Bukannya apa, supaya budaya penulenan hadis@sunnah dapat dijalankan, orang tidak ambil mudah perkara ini dan paling besar akibatnya menyebarkan sesuatu yang tidak tepat dengan mengaitkan Rasulullah, tempatnya tiada lain letaknya di neraka. Sekadar pesanan sesama umat Islam wajib berpesan sesama saudara. Anyway, thanks bebanyak for the sedu punya info.

deeya said...

Anon - sama2..semoga bermanfaat

Jemah - Thank you sebab sudi baca

Firdaus - apa2 pun, kunyah lama dan perlahan tu memang baik untuk usus kita. Biar ada ruang udara dan masa untuk perut kita terima makanan. hehe. thanks jugak

zubir said...

bagi pendapat aku bile sedu je aku akan tarik nafas dan tahan nafas selama mana yang boleh kurang-kurangnya 25 saat. tujuannya mengikut informations diatas bile kite sedu diapragm kite terganggu dan bile kite tahan nafas kite diapragam kite akan mengembang dan sewcara tidak langsung ia akan relaks ; saje je nak tambah informations moga2 bermanfaat kerana allah. selamat mencuba.

Anonymous said...

thanks for the information. Alhamdulillah, finally it stop.
:)

Anonymous said...

Alhmdulillah,akhirnya stop lepas minum madu asli..sgt2 brkhasiat..

deeya said...

@zubir, betul tu. terima kasih tambah info berguna :) moga semuanya bermanfaat

@anonymous, alhamdulillah =)

hasrulmohamad said...

Allahurabbi.. Sepanjang hari ni, sedu aku datang dan pergi, sampai malam hati dah jadi tak tenang.. Google dan jumpa blog ni.. Sampai saja dibahgian cara menghilangkan sedu aku terus cuba, selawat atas baginda sayyiduna Muhammad sambil tahan nafas.. Allahurabbi, hilang serta merta.. Terima kasih kpd tuan blog.. Jazakallah bil Khair

Anonymous said...

salam.. syukur alhamdulillah, dah seharian sedu aq xhilang, lagi2 bulan ramadhan ni.. lepas amalkan no.1 tu trus stop.. selawat ke atas nabi ade byk gunanya.. satu informasi berguna.. terima kasih ye

Anonymous said...

alhamdulillah, cara pasal sedu then jumpe blog awak. cuba cara kedua, berkesan. terima kasih ^^,

bleach said...

Terima kasih..smlm xdpt tido sb benda ni mnganggu...akhirnya hilang gak.dlm keadaan sgt mngantuk aku cuba cara yg ke 2.tp melalui gelas...terima kasih byk2 krana mbantu aku tido lena :)

suzana said...

tarik dan tahan nafas 20saat, terus hilang! terima kasih zubir!

Bintun Hashim said...

alhamdulillah..ana dah buat cara yang pertama..memang berkesan dan efektif..dengan izin Allah.. :)

Anonymous said...

Alhamdulillah . Slps tarik nafas n berselawat keatas nabi . Terus hilang sedunya. Tq for sharing . May Allah bless u :)

Anonymous said...

Seriously... Lepas guna teknik bernafas dalam plastik trus hilang..!! Cam xcaye mulanya.. Tapi disebbkan xtahan sangat dari pagi sampai mlm asyik "herk""herk" xhenti, Nk bercakap pon susah. Terima Kerana berkongsi info yg berguna.

Anonymous said...

Tadi baru buat cara yg pertama tu...berjaya..Alhamdulilah....warghhhhh...kagum...terima kasih atas nasihat:-)